8. Ton Stokwielder

Mijn ambities voor Waalwijk:

De groene agenda omarmen voor een gezonder en functioneler landschap in de stad en het buitengebied. Dit met nauwelijks meerkosten voor beheer en onderhoud , en een enorme meerwaarde voor de toekomst.

Mijn professie is duurzaam groen en bomenbeheer.

Mijn passie is onderzoeken van alle  vormen van hoe alle vormen van planten en dieren onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn in het ecosysteem. Daarnaast gewoon genieten van al het fascinerends wat de natuur te bieden heeft.

Speerpunten in ambities zijn:

Inzetten van de groene ruimte voor klimaatadaptatie We hebben daarvoor echt voorbeelden uitgewerkt die verbluffend zijn. Sleutelwoorden daarbij zijn de bodem als spons gebruiken waarbij een bodemvoedselweb zoals in een oerbos cruciaal is. En die kunnen we eenvoudig maken om met de natuur mee te werken.

Eetbaar groen in de stad voor mens en dier. Ander beheer van al het moois wat er al is zal veel en veel meer bessen geven die zowel mens als dier kunnen eten.

Plannen ontwikkelen dat bestaande lanen en solitaire bomen echt imposant kunnen worden

Boegbeeld voor duurzaam groen is daarbij:

De ambitie om in iedere stads en dorpskern een Wereldboom die oeroud mag worden als oase van biodiversiteit maar waar ook een cultureel en sociaal aspect volop aan z’n trekken komt. Ook voor Baardwijk en Besoyen en eventueel meerdere kernen in Sprang-Capelle en Waspik.

Een boom die tot de verbeelding spreekt.

Wij zullen het niet meer meemaken, maar we hebben wel de voorpret.

Daarbij staat de veiligheid en een verzorgde uitstraling van de openbare ruimte voorop.

Groen linksaf is daarbij de partij die mijn passie deelt.