Raadslid Björn Bögemann bezoekt de Volkstuinders Vereniging in Waalwijk

In de vakantieperiode hebben we een aantal van de initiatieven die we in het verleden hebben gesteund weer eens bezocht. In 2018 ontving de Volkstuinders Vereniging in Waalwijk een cheque ter waarde van  €500,- van GroenLinksaf omdat het gedachtegoed van de vereniging overeenkomt met een aantal kernwaarden van onze partij: zorgvuldig met elkaar en de aarde omgaan. Onlangs heeft ons raadslid Björn Bögemann de volkstuinen bezocht en hieronder vertelt hij daar meer over.

“De volkstuinen in Waalwijk zijn al jaren een begrip. Eerst gelegen naast de milieustraat en nu al een aantal jaar gesitueerd aan de Weteringweg 31.

Het was wel even wennen voor de meeste tuineigenaren toen ze in 2014 de overstap moesten maken naar het nieuwe complex. De eerste jaren was het er wat kaal maar als je nu de wereld van het aardappelen poten, boontjes zaaien en onkruid wieden binnen stapt is daar niet veel meer van te merken. Overal waar je kijkt staan de gewassen en hun aankomende oogst je gemoed te stralen en zijn de tuineigenaren druk in de weer ervoor te zorgen dat er geen grassprietje iets tekortkomt.

Het hebben van een moestuin is alweer een aantal jaar in zwang en dat is te begrijpen want wie wil er nu geen verse en onbespoten groente en fruit uit eigen tuin. Er is dan ook sprake van een flinke wachtlijst vertelt Hans van de Lee, zelf al 12 jaar in het bezit van een volkstuin. Het aantal is zo hoog dat er al wel eens wordt nagedacht over het uitbreiden van de locatie. Die gedachte hebben ze inmiddels losgelaten. Naast het vele extra werk dat dit met zich meebrengt voor alle actieve vrijwilligers binnen de vereniging (zelf is Hans lid van de technische commissie) is de kans dat de gemeente hieraan meewerkt niet erg groot.

Wat opvalt is de grote diversiteit aan gewassen die je tegenkomt. Naast de alom bekende uien, aardappelen, kropjes sla en tuinbonen kun je hier tomaten vinden in alle kleuren en maten, zelf in het zwart. En wie dacht dat een courgette alleen maar groen kan zijn en een aubergine alleen maar egaal paars die moet hier maar eens een kijkje komen nemen.

Een beginnende moestuinier kan zich nog wel eens vergissen in wat er allemaal bij komt kijken wanneer je eigenaar van een moestuin bent. Het hebben van groene vingers is belangrijk en je moet over voldoende vrije tijd beschikken.

Het afgelopen jaar is de arbeidsdruk iets minder geworden doordat er stromend water is aangelegd. Voordat er stromend water was moest het water met de hand in de gieter gepompt worden. Ze hebben wel eens uitgerekend hoeveel gieters er per jaar over een enkele tuin uitgegoten worden, dat bleken er gemiddeld 1000(!) te zijn.

Tijdens het gesprek krijg ik allerlei groente in mijn handen gedrukt, een paar tomaten, courgettes, drie van die grote uien en een komkommer. Advies van Hans, maak er een lekkere courgettesoep van met zalmsnippers en garnalen. Tegelijkertijd nodigt hij mij uit om nog een keer langs te komen. Ook als niet-lid is het fijn om hier eens rond te lopen en een praatje te maken met de eigenaren. Iedereen is er trots op wat ze verbouwen en willen er met enthousiasme over vertellen.”